Vår norgesferie med barn – et eksempel på hvordan man kan gjøre det.

Tenkte jeg skulle ta dere med på en liten norgesferie med barn i dag. Ikke at mine reiser er perfekte, men det er iallfall et eksempel på hvordan en reise med barn kan være. Så kanskje det kan inspirere dere til å gjøre det samme. Våre barn har vært med på norgesferie flere ganger, og noen ganger har vi også reist til Danmark. Vi reiser med bil.

For denne reisen må vi skru tiden tilbake til 2017. Vi hadde da en gutt på 2 år og en gutt på 4 år. Med dette i tankene måtte vi ha forholdsvis korte kjøreetapper.

Tenk dere en stasjonsvogn med takboks

I bagasjerommet hadde vi alt som var nødvendig på de nærmeste dagene. Her hadde vi:

• En stor overnattingsbag med 2-3 skift til barna og et skift til hver av oss voksne samt div toalettsaker.
  • Bager med de resterende klærne
  • Kjøleboks med kald drikke og mat til turen

Da barna hadde korte bein, samt at lillebror satt bakoverlent, var det plass til en del ting inne i bilen også. Her hadde vi blant annet:

• Bag med regntøy
  • Bag med sengetøy og håndklær til alle
  • Pose/bag fremme med mat/gaver/bestikkelser (greit å ha under beina på voksen så det kan posjoneres ut litt og små armer ikke rekker det når de vil)
  • Vi hadde også lett tilgjengelig tepper/kosebamser/smokker (til lillebror) og lignende.

Oppe i takboksen hadde vi alt vi skulle ha til senere, altså det vi tenkte vi ikke trengte før vi var kommet frem der vi skulle være en stund. Det vil da altså si ting som:

• Badeleker og andre leker
  • Støvler og andre sko
  • Trille til lillebror
  • (Etterhvert var det også skittentøy her oppe)

Så bar det avgårde på tur.

Norgesferie med barn
Google Maps. Oversikt over reiserute for norgesferie med barna i 2017

Første etappe:

Første del av reisen var egentlig til Dyreparken, men med en liten overnatting i Stavanger for at det ikke skulle bli for lang tid i bil for minsten. Det er også et fergestopp på denne delen av reisen, så det gjorde det også lettere.

Vi startet tidlig på morgenen (våre barn har alltid våknet rundt 6 tiden). Vi kjørte i strekk på 1 til 2 timer og hadde små pauser før neste etappe. Dette gjorde at det tok ganske så mange timer å komme seg til Stavanger. Der spiste vi på en liten kafe før barna gikk til sengs på hotellet.

Neste morgen gikk reisen videre mot dyreparken i Kristiansand. Denne delen av etappen gikk også i sakte tempo med flere stopp på veien. Noe vi utnyttet var de periodene der begge barna sov, da kjørte vi på og fikk lengre kjøreintervaller uten pauser mellom.

Vi ankom dyreparken ut på ettermiddagen og skulle bo i Abra Havn – stedet der selveste Kaptein Sabeltann «bor»- Her skulle vi være hele tre netter og hadde kjøpt en pakke med park og overnatting sammen (merk at denne delen av ferien kostet en hel masse penger). Vi begynte med middag/kveldsmat i restauranten i resepsjonen og ble samtidig gjort oppmerksom på at de hadde aktiviteter for barna hver kveld. Selv om eldstemann bare var 4 år kunne han få være med hvis en voksen var med. Veldis spennende og kjekt.

Abra Havn passer perfekt på en norgesferie med barn.

De neste dagene fløy fort og vi hadde nydelig vær i dyreparken – hvor vi brukte aller mest tid i Kaptein Sabeltanns verden. Inne i parken lånte vi oss av og til en trille til bagasje/storebror samt at vi hadde med oss trille og/eller bæresele primært til lillebror. Når vi forlot parken egentlig siste dag, såg vi at vi kunne være en dag til for 100kr pr person – så da ble vi den dagen også, men bare halv dag.

Kaptein Sabeltanns skute Den sorte dame

Etappe 2:

Etter all fest og moro i Abra Havn såg vi frem til noen mer rolige dager i Halden. Der hadde vi leid oss en leilighet gjennom AirBnB. Dette var litt på landet, så vi hadde også hage med trampoline, veldig luksus for barna. Her slappet vi masse av, leiligheten var full av kule ting for barna. Selv om dette primært var en norgesferie, tok vi med barna en kort tur over svenskegrensen for litt «harryhandling» en av dagene. Slikt er jo luksus for oss vestlendinger. Vi var også en dag på Fredriksten Festning. I det hele tatt, rolige og fine dager hvor vi roet ned.

Fredriksten festning

Etappe 3:

Dette var og en forholdsvis kjapp tur. Vi reiste fra leiligheten om morgenen og satte kurs mot Flå- Her hadde vi leid oss en hytte for en uke gjennom AirBnB. Vi ankom ut på ettermiddagen og fant en nydelig hytte litt for seg selv og med stor hage.

Avslappende omgivelser utenfor hytten i Flå

Hovedmålet med denne delen av etappen var at vi hadde hørt om Bjørneparken. Det viste seg å være en fulltreffer. Ungene elsket parken og vi var der flere dager. (Den er ganske så stor og man må gå ganske langt. Deler av området er heller ikke velegnet med vogn, men d går til slutt fint).

Høydepunktene i parken var :

• Mating av bjørnene
  • Gå inn i hiet til bjørnene – celler inne der de er om vinteren
  • Mate rever fra hendene
  • Være dyrepasser – alle barn fikk utstyr til å rydde hos dyrene og fikk premie for fullført jobb
  • Zip-line hvor det var en stor for storebror og en liten for lillebror
  • Holde slange
  • Gå inn til geitene og leke med de/klappe de
  • Det at man kunne ha med seg grillmat og grille selv inne i parken

Her og hadde vi rolige, fine dager.

Når uken var over og det var på tide å reise hjemover igjen hadde vi tenkt ut en plan. Vi visste at denne delen av reisen ville bli ganske så lang og det ville bli strevsomt å måtte stoppe hele tiden på veien. Derfor hadde vi besluttet av pappa og guttene skulle ta toget til Bergen og jeg skulle kjøre bilen selv (jeg elsker å kjøre så var ikke meg imot). Pappa tok da med seg DvD spilleren og niste til toget slik at han hadde noe å underholde barna med.

Jeg kjørte i ett og vi alle kom hjem noenlunde samtidig. Tror vi alle var enige om at dette var en fin ferie 🙂 Håper dette kan være en inspirasjon til norgesferie med barn for dere også.

Vil du se de andre innleggene vedrørende norgesferie, så trykk deg inn her