Min ryddefilosofi og hvorfor den fungerer.

De fire grunnreglene

Mitt system tar hensyn til flere ting enn bare produktet du skal rydde. Selv om selve prosessen gjør at du kan begynne å rydde hvor som helst, i hvilken som helst skuff, så er det likevel noen grunnregler du må tenke gjennom før du begynner.

Regel 1 – Størrelsen på hjemmet.

Det er veldig mange som sier at det er ikke plass til de i hjemmet og de må flytte til et større hjem. Hvis du tenker på antall mennesker i hjemmet kan det være forståelig, men veldig ofte handler det om tingene en omgir seg med.

Hvis du har en liten leilighet på 40m2, kan du ikke ha veldig mange ting før det blir fullt, nærmest uavhengig av hvor mange mennesker som bor der.

Har du derimot en herskapsvilla på 400m2 med stor hage kan du nærmest ha hvor mye du vil uten at det vil virke for mye.

Så regel en handler om å se på fakta. Hvor stor er plassen, hvor mange rom finnes, hvor mange mennesker skal dele på plassen osv. Innholdet i hjemmet må samsvare med plass og antall mennesker.

Regel 2 – de ulike rommene

Her ser vi for oss et og et rom og bestemmer hva rommet skal brukes til og hvilke ting som passer inn der. Dette kan for eksempel handle om at personlig hygiene holdes på badet, baketing er på kjøkkenet og leker på barnerom.

Igjen må man se det i forhold til hjemmet. Det kan hende at enkelte rom må ha flere funksjoner hvis du ikke har så mange rom i ditt hjem, men da kan du lage ulike soner i rommet. Et hjørne kan være kontor, et annet lesekrok og sofa/tv krok i et annet hjørne.

Dersom du må gjøre forandringer i hjemmet kan det være en ypperlig anledning til å sette merkelapper på hvor de ulike aktivitetene skal foregå.

Regel 3 – enheter

Nå begynner vi å nærme oss kjernen av systemet.

Denne regelen går nemlig ut på at selve enheten har sin funksjon. Dette kan for eksempel være et skap, en kontorpult, en hylleseksjon, en knaggerekke eller lignende.

Poenget her er at like ting hører sammen. Når du har bestemt hva rommet/sonen skal inneholde avgrenser enheten hvor mye innhold du kan ha.

Ta for eksempel en bokhylle. Når du har bestemt hvor stor bokhylle du må ha, så bestemmer selve hyllene hvor mange bøker du kan ha.

Regel 4 – inndeling i boks/hylle

Den siste regelen gir logisk nok den grundigste inndelingen.

Se for deg dette: Inne på badet har du et skap. Dette skapet skal inneholde håndklær, vaskeduker, toalettpapir, såper, kremer, sminke, dusjeprodukter, elektriske produkter og så videre. Hvis vi lar tingene stå «fritt» kan det lett bli veldig rotete og ta tid å finne det vi trenger.

Hvis du derimot har en hylle som kun inneholder håndklær, en boks som inneholder vaskekluter, en boks til toalettpapir, en beholder med mange rom i til sminken og så videre, så vil det både gi et ryddigere inntrykk og det vil gjøre det lettere å finne det du trenger.

En siste gevinst med å gjøre det slik er at du lett kan se om det er noe du trenger å kjøpe.

Hvordan det fungerer i praksis

Hvis du forstod reglene så ser du at boks-prinsippet går igjen hele tiden. At hele hjemmet er en boks og rom, enheter og inndelinger er mindre og mindre bokser.

På den måten kan vi begynne å rydde hvor og med hva vi vil – uten – at det skaper noe mer rot!! Det er faktisk helt sant!

Du har allerede bestemt hva som skal bo hvor når du har vært gjennom reglene, og når du åpner en skuff vet du hva som skal være der.

Selv om det i dag er veldig rotete i mange av skuffene og skapene i hjemmet ditt så er det ikke vanskelig å rydde det. Hvis eneheten du begynner i skal inneholde bøker (for det har du bestemt) så begynner jobben med å ta bort alt som ikke er bøker. Etterpå tar du på plass igjen kun bøker.

Eksempler på bruk av systemet

Dette systemet kan brukes på ethvert rom og på enhver enhet. Jeg viser her noen eksempler fra vårt hjem. Denne seksjonen avgrenser det hvor mange bøker jeg kan ha.

Som du kan se er det bare plass til et visst antall bøker i hyllene og vi må vurdere hvilke som skal få plass her og hvilke som ikke skal få plass. Da vi bare har disse hyllene må vi velge oss ut hvilke som er viktige for oss – de beholder vi – og hvilke som ikke er ønskelige å ta vare på videre.

Et annet eksempel er garderobeskapet. Selve skapet avgrenser hvor mye klær jeg kan ha totalt, men

skuffen avgrenser hvor mange gensere jeg faktisk kan ta vare på. Når størrelsen på enheten er bestemt vet jeg hvor mye jeg kan beholde.

Noen flere eksempler følger her

Under stuebordet vårt har vi fire slike bokser med hvert sitt innhold. Boksene avgrenser hvor mye innhold man kan ha, og tittelen på boksen sier hva som skal bo i boksen.

Begge disse bildene forteller også det samme. De individuelle boksene avgrenser hvor mye innhold man kan ha og skuffen/hyllen avgrenser hvor mye det kan være tilsammen. Og at innholdet er av samme sort.

Som man kan se her er dette en veldig ryddig og oversiktelig metode. Dersom man bruker dette systemet i hele huset vil man fort se at det blir lett å holde orden. Ved å markere innholdet i skuffer/skap/hyller blir det også lettere å vite hva som skal bo hvor.

Jeg har flere episoder om dette på podcasten. Jeg anbefaler særlig episode 2, episode 15 og episode 53.

Merk at jeg her ikke har gått direkte inn på hvordan vi gjør selve ryddingen, det kommer i eget innlegg. Dette er den grunnleggende oversikten som gjør det enkelt å rydde.

Ryddestrategi og boks systemet – sånn får du orden på hus og hjem. Med enkle grep blir ryddingen til en lek.

3 comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Få nyhetsbrev?

Ordenirot

Få nyhetsbrev?

Ordenirot

Få nyhetsbrev?