Ryddemetode – hva skal hvor?

Før du leser denne delen, anbefaler jeg deg å starte med ryddefilosofien min. Den kan du lese om her.

Så over til selve arbeidet 🙂

For at du skal få et hjem du er fornøyd med kommer vi ikke unna å kvitte oss med ting. Alle som syns de har for mange ting, har stort sett rett i det. Derfor må vi ha færre ting for at alt skal få en ordentlig plass.

Her har jeg funnet mye hjelp av Dana K. White. Jeg bruker nemlig hennes to sprøsmål når det kommer til rydding.

  1. Hvis jeg visste at jeg hadde denne tingen, hvor ville jeg isåfalle leitet etter den? Ta den dit.
  2. Hvis jeg noensinne hadde bruk for denne tingen ville jeg visst at jeg hadde det?
    1. Hvis ja – ta den dit du ville leitet etter den.
    2. Hvis nei – selg, kast eller gi bort.

Så enhver gjenstand du har i hendene skal gjennom disse spørsmålene. Selvfølgelig er det mye som vi ikke engang trenger å vurdere om vi skal ha eller ikke, men er du i tvil anbefaler jeg deg å bruke disse spørsmålene.

Gjennomføre en ryddeøkt.

  1. I klesskapet ditt har du bestemt at ene skuffen skal inneholde gensre. Du begynner med dine fineste gensre (som du også vet at passer deg). Selv om du har brettet klærne som små kuber blir det etterhvert fullt i skuffen. Du har flere gensre igjen, men vet samtidig at det ikke er plass til de. Siden du allerede har tatt vare på de du liker best og nest best, gjør det ingenting å kvitte seg med resten.
  2. På barnerommet er det leker over alt. Det er lego, dukker, bamser og utkledningsklær i en herlig symfoni. Det er nesten som du ikke orker begynne med deg en gang. Likevel bestemmer du deg for å gjøre et forsøk. Alle bamser samles i en boks, dukker i en annen og utkledningsklær i en tredje. Det er allerede blitt mye mer ryddig. Boksene plasserer du i hyller eller skap og markerer med klistremerker eller bokstaver avhengig av alderen på barnet.
  3. Den beryktede roteskuffen inneholder litt av alt. Lipsylen tar du med deg inn på badet, lighteren går sammen med lysene, tegningene beholdes i minneboksen og viskelæret går tilbake på kontoret. Plutselig ser du at innholdet i skuffen minker og kjenner at det som er igjen skal få være der, men du kjøper små bokser som passer i skuffen og kan hjelpe til med å holde tingene adskilt. Du plasserer en boks til sakser, en til skriveblokker og en til post du skal se gjennom. Så er roteskuffen ikke så rotete likevel.
  4. «På loftet står ein sykkel, den har inga løkt, men da gjør jo ingenting for der oppe er det mørkt» (Vinskvetten) Men hvorfor er sykkelen på loftet? Kommer du til å leite etter den der hvis du tenker deg ut på en sykkeltur? Vet du at du har en sykkel? Kanskje på tide å kvitte seg med sykkelen?

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, slike tankeeksperiment er ganske morsomme.

Poenget er at uansett hvor du begynner så trenger du ikke lage mer rot enn det du holder på med. I prosessen vil ting bli flyttet litt fra A til B etterhvert som du bestemmer deg for hvor i hjemmet hvilke ting skal bo, men samtidig vil du lett kunne rydde neste plass fordi du vet hva som skal være der.

Det er kanskje ikke alltid like lett å forklare hvordan jeg rydder, det er lettere å vise det. Ønsker du at jeg skal vise deg så ta veldig gjerne kontakt med meg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Få nyhetsbrev?

Ordenirot

Få nyhetsbrev?

Ordenirot

Få nyhetsbrev?